Markedsføring

March 21, 2017

Helhetlig markedsføring er ikke bare viktig for å øke umiddelbart salg, men også for å bygge merkevaren og kundelojalitet over tid.
Jeg mener et godt grunnlag for markedsføring starter med markedsanalyse og segmentering. Hvis produktet allerede er i markedet (aktivt produkt) har man ofte flere muligheter til å profilere og gruppere kundene som har gjort et kjøp (beslutningstakere).

Et godt verktøy for analyse av potensielle kunder er Google Analytics, jeg bruker det i det daglige for å få ut rapporter fra websider. Her er det mulighet for å få ut rapporter på trafikkilde (hvilke digitale kanaler kunder kom fra) og målgruppeanalyse (f.eks. demografi, geografi, interesser, bruk av teknologi etc.) Facebook Buisness manager kan supplere Analytics og gi ekstra nyttig informasjon for bl.a. tilpassing av annonser rettet mot nettbutikk hvis hvis man legger inn Facebook Piksler i koden på nettsiden.

For å kjenne sitt eget produkt opp mot konkurrentens mener jeg det lurt å sette de inn i en modell for overveid handling (TRA-modell). Der analyserer man viktigheten av produktegenskapene og hvor god man blir oppfattet på de forskjellige områdene i forhold til andre. Modellen kan avdekke områder man bør fokusere på i reklamen.
 
En «means ends chain» forklarer hvordan vi bør pakke inn budskapet til målgruppen, her kan det være ulik innpakning til kundegruppene basert på hvor mye informasjon de søker.
 
En kommunikasjonsstrategi bør settes opp hvor man velger kanaler ut ifra kundegruppe, tilpasser budskapet til segmentet og paralellpubliserer. I dag benytter jeg trykte medier, webside, e-post og  sosiale medier for å nå frem med budskapet. For å få oversikt over spesielle hendelser i kundemarkedet, messer, sesongvariasjoner ect. er det god praksis å sette opp en aktivitetsplan, spesielt hvis man har produkter som i tillegg er sesongbasert.
 
Jeg analyserer resultat av markedsfremstøt via salgstall, websideaktivitet, klikk på sosiale medier og analyseverktøy.
 
For videre vekst mener jeg også det er viktig å se på muligheten for utvidelse. De enkleste veiene å gå hvis man har bygd seg opp et salgs/markedsføringsapparat er «nye kundegrupper/markeder for eksisterende produkt» eller «nye produkter for eksisterende kundegruppe».
 
Hvorfor mener jeg grafisk design og fotografi viktig i markedsføring? Det visuell inntrykket spiller en viktig rolle som supplement til budskapet når kjøperen søker lite informasjon i enden av «means end chain», da bør man spille på følelsene som knyttes til de sosiale konsekvensene og verdiene produktet medfører. En kjøper som er mer opptatt av produktegenskaper og funksjonalitet vil også kunne dra nytte av god design/fotofremstilling, men da må fokus være på fremstilling av informasjon og forklaring av produktet.

 
ta med noen bilder eller lage litt infografikk